11 de juliol 2007

Menys escarafalls i més física de primaria

Si un vehicle recorre la distancia que hi ha entre el punt A i el punt B, que és de 10 km, en 5 minuts ¿a quina velocitat circula?

5 minuts -> 10 km
60 minuts -> ??

10*(60/5) = 10*12 = 120 -> El cotxe circula a 120 km/h

Ara observem un segon cotxe que recorre la mateixa distància en 7 minuts i 30 segons ¿a quina velocitat va aquest segon cotxe?

7 minuts i 30 segons = 7,5 minuts -> 10 km
60 minuts -> ??

10*(60/7.5) = 10*8 = 80 -> El cotxe circula a 80 km/h

Per tant l'aplicació de la nova normativa de la Generalitat ens farà "perdre" 2 minuts i mig de la nostra vida per cada 10 km recorreguts. A canvi col·laborarem en la reducció d'emissions de gasos contaminants a l'atmosfera i alhora, com a conseqüència de moderar la velocitat, reduirem les taxes de sinistralitat a les carreteres de l'àrea metropolitana.

La mesura és prou bona i en podrem veure els seus efectes ben aviat. Ja quan l'ajuntament de Barcelona va fixar la velocitat màxima a les rondes a 80 km/h, tothom es va posar les mans al cap. Els darrers estudis publicats per l'agència de salut pública de Barcelona demostren que la mesura ha tingut el seu impacte reduint la sinistralitat i augmentant la velocitat mitjana de circulació.

6 comentaris:

CdeCarabassa ha dit...

Aquest és el problema amic, que han aplicat la física de primària i no n'hi ha prou. Caldria estudiar-ho aplicant dinàmica de fluids,... però per això cal tenir estudis, i a can Tripi en van justets.

Primer et diré que quan l'autopista pol·luciona més és quan va plena a les hores punta (i van a menys de 80 per força). Quan circulen pocs cotxes a 120Km/h deu ser una desena part de la pol·lució del dia. Per tant la solució adoptada, ja d'origen, només pretén millorar les hores del dia en què es pol·luciona poc.

A més, si en un circuit tancat mantens el caudal reduint la velocitat, augmentes la pressió. M'explico: si entren els mateixos cotxes, però en lloc de sortir-ne en 5 minuts en surten en 7 i mig, evidentment s'embussaran abans les vies i augmentarem les hores de pol·lució màxima.

Crec sincerament que l'han cagat.

Papitu ha dit...

CdeCarabassa: A l'àrea on s'apliquen les restriccions ja hi havia un munt de limitacions puntuals que obligaven els conductors anar a 100 i 90 com a màxim (pe: tram BCN-BDN).

Si el tram està col·lapsat efectivament tant és la restricció, però el tram només està col·lapsat a les hores puntes. A la resta d'hores la reducció de velocitat tindrà el seu efecte en la reducció de la contaminació i la sinestralitat. Et recomano repassar els estudis de l'agència de salut pública de barcelona o el document elaborat per Associació per a la Promoció del Transport Públic. L'han encertat de ple, llàstima que no ho hagin combinat amb un esforç per potenciar el transport públic.

CdeCarabassa ha dit...

Insisteixo, intentar reduïr la contaminació en els moments en que es contamina poc, és un despropòsit.
Que les mesures sempre passin per la prohibició enlloc de la promoció, és ja un costum insuportable.
I a sobre, insisteixo, per fer passar la mateixa gent més a poc a poc, o amplies els carrils o tindràs més acumulació-embussos i més contaminació.
Jo no dic que no s'hagi de fer cas els estudis de l'agència de salut pública. El que no suporto és que sempre em carreguin les culpes de tots els desastres, i a sobre s'inventin mesures que empitjores les coses, sense fer el que cal fer.

Qualcosa di Sinistra ha dit...

els de QDS també en parlem. Tú, carbassó, sí que fas servir la física de primària. A menys velocitat, més cotxes (ho sap tothom que sap alguna cosa sobre el tema). I justament per la dinàmica de fluids: laminat o turbulent. La dreta improvitza perquè perd la iniciativa política i la capacitat per marcar l'agenda.

CdeCarabassa ha dit...

Gràcies per donar-me la raó: "A menys velocitat, més cotxes (ho sap tothom que sap alguna cosa sobre el tema)" Més cotxes = Més embussos = Més contaminació.
Ni sóc la dreta, ni vull que els cotxes matin gent, ni vull estalviar-me ni tres ni vint minuts. De fet trobo molt pobre anar contra d'aquesta limitació per els minuts 'perduts'. Si hi guanyem alguna cosa no serien minuts perduts, si no benestar guanyat.
Vull que m'obliguin, a mi i a tothom, a complir lleis intel·ligents. Aquesta no ho és. Aquesta empitjora allò que vol millorar.
Però és igual, no val la pena discutir-ho ara, ja veurem què passa quan toqui.

Papitu ha dit...

Justa a la fusta. Els mateixos que ara protesten varen protestar contra la reducció a les rondes i ara els estudis de l'ASPb han donat raó als impulsors de la normativa.