24 de juny 2007

RENFE: ja n'hi ha prou d'aquest color

La Grec defineix accident com allò que ve a rompre el curs regular de les coses, esdeveniment fortuït. Doncs si bé és cert que cada dia no es descarrila un Euromed i per tant hem d'entendre el fet com un accident, sí que una avaria a la xarxa de rodalies de l'àrea metropolitana de Barcelona no ve precisament a rompre el curs regular de les coses. Ben ve al contrari, ens manté en la rutina del darrer any on hi ha hagut endarreriments, aturades i col·lapses setmana sí i setmana també.

Al novembre van fer dimitir al responsable de rodalies Barcelona, ha servit d'alguna cosa? És clar que no perquè el problema no era pas de gestió sinó d'inversió. En 10 anys el nombre de passatgers s'ha incrementat un 100% i pràcticament no s'ha invertit ni un duro en infraestructures. Perdó sí que s'ha invertit, s'han invertit milions i milions en un tren d'alta velocitat que arribarà amb no se pas quants anys de retard i que a més serà per uns pocs.

Fermesa i valor, cal exigir el traspàs del servei de rodalies conjuntament amb els diners que calen per adequar el servei a les necessitats dels país. No hi ha prou amb les amenaces que va fer el secretari de mobilitat. Cal que ens traspassin el servei ja!

4 comentaris:

Egocrata ha dit...

Ho sento, pero les crítiques no són gaire justes.

No només s´inverteix en AVE; de fet, les inversions en AVE són imprescindibles per fer els rodalies viables. La linea de Sant Viçenç, per exemple, està saturada, al barrejar trens de llarga distància i rodalies en només dues vies. Un cop ´AVE arribi a BCN, tot el tràfic de llarga distància passarà a la LAV, augmentant la capacitat de la via antiga, al poder tenir tràfics més homogeni.

Un altre exemple és el tunel AVE sota Barcelona, que tindrà el mateix efecte al túnel de Passeig de Gràcia. I no només aixó; la línea de Vic estan treballant per duplicar-la; la de Puigcerdà està en renovació, Sants està augmentant capacitat. Les averies són en gran part provocades pels problemes derivats de les obres, però s'està treballant moltíssim a la xarxa catalana.

Papitu ha dit...

I és clar que es fan inversions complementaries a les obres de l'AVE. Faltaria més, el servei de rodalies de l'àrea de Barcelona aglutina el 22% de tots els usuaris de rodalies de l'estat (i un 19% del total).

La qüestió és que tota la inversió que s'està fent és insuficient i arriba tard, molt tard. Des del 92 el nombre de passatgers de rodalies ha augmentat un 93%. Tenim noves línies des del 92? S'ha planificat pensant en aquest creixement?

Barcelona-Vic-Puigcerdà en tres hores, això si no hi ha problemes, amb uns trens que fan pena de veure. Quants anys fa que s'hauria d'haver desdoblat i arreglat aquesta línia? Per no parlar de la línia de La Pobla.

No puc parlar de la línia del Garraf, però la del Maresme està molt a prop del col·lapse especialment a les hores puntes. No recordo mai haver anat tan embotit en un tren com ho vaig fer quan vaig estar vivint a Badalona. Hi ha cap pla al respecte?

fjfrean ha dit...

A mi el que em fa gracia es que la gent repeteixi com un mantra la frase "quan l'AVE arribi a Barcelona tot s'arreglarà", com si tota Catalunya tingues que girar al voltant de Barcelona. La línia de Sant Vicenç està col·lapsada amb o sense AVE, perquè les vies i el material que s'utilitza son els mateixos des de fa més vint anys; perquè no només hi circulen rodalies i grans línies, també trens de carrega que destrossen les vies; i perquè les polítiques de desinversions en recursos humans, que ja es varen iniciar amb Mercè Sala, son absolutament esfereïdores. Qui digui que tot això s'arregla amb l'AVE que s'ho faci mirar.

Per cert, Papitu, l'hi tens alguna mania al mot trencar? Es que això de rompre fa una miqueta d'angunia, no trobes?

Papitu ha dit...

fjfrean: El teu comentari és molt encertat, això dels rodalies no s'arregla amb quatre pedaços i un tren d'alta velocitat.

Sobre l'angunia que et fa el mot "rompre", només et puc dir que es tracta d'un sinònim de trencar que recull tan el diccionari de la GREC com el DIEC.